Aika paljon viestejä tänään! Pohdiskelin aikaisemmin tänään foorumilla, josko alla olevan tyyppinen seurausten ketju olisi mahdollinen. Tämä painottaa aika huomattavalla tavalla Kristuksen historiaan laskeutumisen ainutlaatuisuutta.
1. Kristus laskeutui maan päälle (persoonallinen yhtymys, unio personalis).
2. Hän julisti evankeliumia (evankelinen yhtymys, unio evangelicum?), joka kirjattiin ylös ja jota julistetaan edelleen.
3. Hän antoi pyhän viran apostoleille. (virallinen yhtymys, unio ministerialis), jonka he välittivät eteenpäin. (apostolinen sukkessio, successio apostolica)
4. Apostolisessa sukkessiossa pyhän viran kantajat toimittivat sakramentteja (sakramentaalinen yhtymys, unio sacramentalis).
5. Sakramentit ja evankeliumi aikaansaavat ihmisissä uskon (uskon yhtymys, unio cum Christo, unio per fidem).
6. Ihminen lopulta yhtyy Jumalan (mystinen yhtymys, unio mystica).
Tämä siis painottaa Kristuksen ainutkertaista historiaan laskeutumista. Idea on siinä, että Kristus jotenkin välitetään tilanteesta toiseen, että käytetään koko ajan joitain välineitä, joiden kautta Kristus kulkee. Kristuksen läsnäolo näissä välineissä puolestaan nähdään johtuvan hänen henkilökohtaisesta toiminnastaan historiassa. Eli siis luomaton Sana omaksui luodun lihan ja syntyi ihmiseksi. Hän, yhtyneenä sanaan, jota julisti, kulki sisälle ihmisten korviin ja yhdistyi uskon kautta heihin; tämä yhdistyminen on usko itse. Joillekin hän antoi pyhän viran - virka on siis Kristuksen tietynlainen yhdistyminen virankantajan kanssa - joka puolestaan sakramentteja toimittaen aikaansaattaa sakramentaalisen yhtymyksen eli Kristuksen "siirtymisen" armonvälineisiin. Näitä käyttämällä Kristus puolestaan siirtyy ihmisiin ja aikaansaa uskon.
Tämä näkemyshän vaatii selkeästi apostolisen sukkession ja sen puute tekee sakramentista pätemättömän. Mallissa kuitenkin usko on edelleen mahdollista, vaikka virkaa ei olisikaan, sillä sana, jonka hän on puhunut, ei "tyhjänä palaa", vaan evankeliumi, luettu ja julistettu, yhä edelleen vaikuttaisi uskon syntymistä.
Malli on hyvin kiinnostava. Idea on siis Kristuksen liikkuminen ajassa ja paikassa selkeänä jatkumona juuri näiden erilaisten yhtymysten kautta. En tiedä, kannatanko tätä varauksetta. Vaatii jonkin verran pohdiskelua ja tutkimista. Esittäkääpä mielipiteitä.
lauantai 13. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti