
Kuinka loppiainen on epifania, Jumalan ilmestyminen? Itämaan tietäjät - joita perinteisesti on nähty olleen kolme, vaikkei Raamatussa puhutaan tietäjien vaan lahjojen määrästä - tulivat Jeesuksen luo. Tietäjät (μαγοι), paremminkin maagit, edustavat lahjoja tuodessaan koko ihmiskuntaa. Parhainkin ihmisten viisaus, kaikki yritykset hallita luomakuntaa maagisesti, tietämyksellä tai riiteillä, kalpenevat Kristus-lapsen edessä. Kristus syntyi yöllä, salattuna, ja vasta aamu paljasti maailmalle, että hän oli syntynyt. Vai paljastiko? Eihän Kristusta silloin kuulutettu koko maailmalle; mutta tähti alkoi loistaa ja paljasti niille, jotka maallisesta viisaudesta jotain ymmärsivät, että nyt oli tapahtunut jotain erityistä - ja niinpä he lähtivät salaisuuden luo. Maallinen viisaus toi heidät lapsi-Jumalan luo, jonka edessä he polvistuivat. He toivat kaikki lahjansa, sen parhaan, mitä heillä oli, Kristukselle, Jumalalle, jotta hän käyttäisi sitä, niin kuin tahtoisi. Kaikki maallinen viisaus onkin Jumalan käytössä. Se ei voi saavuttaa jumalallistumista, mutta me voimme antaa kaiken maallisen viisauden Jumalan käyttöön.
Loppiainen on myös Kristuksen kasteen juhla. Kristuksen julkinen toiminta alkoi kasteesta, jonka jälkeen hän lähti erämaahan valmistautumaan. Tämä oli epifania, Jumalan ilmestyminen, sillä Johanneksen kastaessa paljastui hänen olevan Jumalan Poika: Pyhä Henki kyyhkysen muodossa laskeutui hänen ylleen ja kuului Isän ääni, joka sanoi "Tämä on minun rakas Poikani". Paitsi Kristus paljasti, että hän itse on Jumala, niin hän myös paljasti, että pyhää Kolminaisuutta voidaan lähestyä vain Hänen kauttaan - lihaksitulleen Sanan kautta.
Joulu oli vielä aikaa, jolloin Kristus oli salattu, mutta epifania aloittaa hänen paljastumisensa. Kasteen kautta meidät johdatetaan autiomaan odotukseen ja pyhän viikon viettoon. Pyhä viikko huipentuu kolmen päivän juhlaan: kiirastorstaina pyhän sakramentin asettamisen juhlaan, pitkäperjantaina hänen kärsimyksensä muistoon ja sunnuntaina hänen riemullisen ylösnousemuksensa juhlaan - joka puolestaan aloittaa uuden epifania-jakson, jonka aikana Kristus osoittaa olevansa ylösnoussut Herra, jolla on valta ja voima ja kunnia!
Kirkkovuosi näyttäisi siis jakaantuvan kahteen epifania-jaksoon. Ensimmäinen epifania-jakso alkaa loppiaisesta ja päättyy pitkäperjantaihin ja keskittyy Kristuksen ilmestymiseen lihassa t.s. ihmisenä - pääsiäinen aloittaa toisen epifania-jakson, joka keskittyy Kristuksen ilmestymiseen ylösnousseena Herrana, ja tämä jakso päättyy helatorstaihin, kunnes alkaa Pyhän Hengen ilmestyminen t. epifania helluntaina ja täyttää koko kirkkovuoden - kunnes lopulta juhlimme Kristuksen kuninkuuden sunnuntaita, joka onkin Kristuksen viimeisen epifanian l. paruusian odotusjuhla.
2 kommenttia:
Mitä pikku-ukkoja tuossa virrassa on? Vesi kietoutuu hienosti Kristuksen ympärille kuin sininen viitta - ja sininen värihän tunnetusti symboloi jumalallisuutta ja viisautta. Ikoneille tyypillisen käänteisen pakopisteen ansiosta kastevesi ei näytä kulkevan katsojasta poispäin vaan se tuntuu tulevan hyökynä kohti katsojaa ja kertovan: "Ota minut vastaan, anna minun peittää ja ympäröidä sinut!"
Enpä tiedä. Kurkkaan kotona sitten, jos löydän eräästä kirjasta selityksen noille. Saattaisi kuvata pahoja henkiä? En tiedä.
Hieno ajatus, tuo veden hyökyminen!
Lähetä kommentti