perjantai 11. huhtikuuta 2008

Psalmien tulkinnan periaatteita: Liturginen hermeneutiikka

Mikä on avain, josta lähtee psalmien tulkinta? Historiallis-kriittinen raamatuntutkimus on etsinyt psalmin Sitz im Lebeniä, "missä se istuu elämässä" - eli siis paikka, jossa psalmia on käytetty alunperin. Eksegeetit ovat löytäneet kaikenlaisia erilaisia käyttötapoja, on puhuttu "Kuninkaan valtaistuimelle nousun psalmeista" ja kaikenlaisista muista.

Mielestäni historiallisen Sitz im Lebenin etsiminen on hyödyllistä, mutta toissijaista. On toki hyvä tietää, kuinka juutalaiset itse ymmärsivät psalmit, joita lauloivat. Psalmien merkitys on kuitenkiin radikaalilla tavalla muuttunut, kun Kristus tuli lihaksi. Kristuskeskeisen lukutavan mukaan psalmit eivät ole vain yleisesti juutalaisten lauluja, vaan erityisesti erään juutalaisen, nimittäin Kristuksen lauluja. Tämä onkin tärkeä tulkinta-avain moneen psalmiin, mm. psalmiin 2.

Kristillisessä perinteessä psalmeja on laulettu lähinnä liturgisissa tilanteissa, messussa ja hetkipalveluksissa. Mielestäni tämä onkin kristuskeskeisen tulkintatavan keskus: kristittyinä meidän tulee tulkita psalmeja Kristuksen ja Kristuksen Ruumiin eli seurakunnan kautta, ja erityisesti juuri seurakunnan keskuksen, jumalanpalveluksen kautta. Psalmien tärkein laulupaikka on ilman muuta messu, jossa on läsnä alttarin sakramentti.

Itse pyrin tulkitsemaan psalmit juuri liturgian kautta. Sitä tarkoitan puhuessani liturgisesta hermeneutiikasta. Kun tulkitsemme psalmeja liturgisesti, esimerkiksi Psalmin 34 lause "Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä!" viittaa aivan selkeästi liturgian keskukseen, ehtoolliseen.

Ei kommentteja: