Toisen maailmansodan roihutessa, Suomen kansallispyhimyksen muistopäivänä 19. tammikuuta 1943 perustettiin piiri, joka otti tehtäväkseen uudistaa kirkollista elämää.
Tämän uuden liikkeen taustalla oli ryhmä innokkaita pappeja ja maallikoita. Tavoitteiksi asetettiin hengellisen elämän uudistaminen, joka sunnuntai tapahtuva ehtoollisen vietto, päivittäisten säännöllisten rukoushetkien järjestäminen sekä liturgian ja kirkkomusiikin uudistaminen vanhakirkollisten ja gregoriaanisten esikuvien mukaisiksi. Tavoitteena oli myös tuoda liturginen juhla-asu alboineen ja kirkollisten värien mukaisine messukasukoineen kirkkoon, jossa vallitsi mustan papinkapan käyttö. Piirin kokoontumispaikaksi saatiin uniaattiseurakunnan kappeli, joka sijaitsi Helsingissä, osoitteessa Fredrikinkatu 32 A. Tätä seurakuntaa johti nyt jo edesmennyt isä Robert de Caluwé, ja sen toiminta siirtyi sittemmin Rekolaan Vantaalle. - -
Suuri osa piirin tavoitteista on toteutunut, ja sen vaikutus näkyy vielä viimeisimmässä kirkkokäsikirjojen uudistuksessa. On vaikea sanoa, mikä on piirin ansiota ja mikä oli ajan hengen mukaista. Sanct Henriks-kretsen oli pieni ja sen toiminta Helsinki-keskeistä. Se oli kuitenkin eräänlainen "keihäänkärki", edelläkävijä nostaessaanesiin kysymyksen, jotka olivat hiljalleen tulemassa ajankohtaisiksi koko kirkossa. Kun toiminta aloitettiin vuonna 1943, olivat tämän päivän itsestäänselvyydet epätavallisia ja niitä pidettiin vieraina: kynttilän sytyttäminen alttarilla, papin yllä kirkkovuoden värin mukainen messukasukka, ja myös alttari ja saarnatuoli verhottuina kirkollisiin väreihin sekä ehtoollisen vietto joka sunnuntai. Monet messusävelmistämme ovat nykyään gregoriaanisia. Piirin aloitteellisuudella ja innolla on ollut suuri merkitys kirkkomme liturgiselle uudistukselle.
perjantai 15. elokuuta 2008
Sanct Henriks-kretsen II
Lainaan Olav Johanssonin artikkelista "Sanct Henriks-kretsen - Suomen uudistuvan jumalanpalveluselämän pioneeriliike", joka on kirjassa Kyyhky ja Karitsa. Pyhä design Helsingin kirkoissa. (käännös ruotsista Pia Lillbroända)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Mukavaa, kun löysit kirjan. Minäkin olen lukenut Johanssonin Sanct Henrikskretsenin
kahdesti, ensimmäisen kerran joskus ehkä 2004, kun sain sen lainaan SSB-isä Eino Lehtisaarelta.
Olen itsekin vuosia miettinyt jonkinlaisen korkeakirkollisen järjestön perustamista, mutta tunnusteluista ei ole löytynyt tietä eteenpäin. Kaikki tuttuni, jotka olisivat tarpeeksi päättäväisiä kirkolliseen uudistukseen, ovat jo kauan sitten menneet Luther-säätiöön ja loput taas liian myötäileviä aloittamaan mitään niin vaativaa ja kiistanalaista. Yksi vaihtoehto on
liittyä johonkin ulkomaiseen järjestöön kypsytellessä mahdollisuuksia Suomessa. Tähän tapaan toimi mm. isä Gunnar Rosendal Ruotsissa. Hän
matkusteli paljon tutustuen roomalaiskatolisiin benediktiiniluostareihin,
Englannin anglokatolisiin, Saksan korkeakirkollisiin, jne. Tällä lailla saa myös perspektiiviä, joka kantaa eteenpäin.
Itse liityin juuri anglikaaniseen Confraternity of the Blessed Sacrament -järjestöön, jonka jäseneksi voidaan ottaa myös anglikaanisen kirkon kanssa
täydessä kirkollisessa yhteydessä olevan kirkon jäsen, joka kannattaa järjestön pyrkimyksiä:
http://www.confraternity.org.uk/
Niinpä esim. Ruotsiin on perustettu jokin vuosi sitten paikallisosasto
http://confraternity.blogg.se/
johon kuuluu paljon luterilaisia jäseniä.
Olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että nykyoloissa korkeakirkolliseen
uudistukseen on edellytyksiä ainoastaan yhteisöllä, joka on samalla sitoutunut yhteiseen liturgiseen elämään. Tästä syystä monissa luterilaisissa kirkoissa kirkollinen uudistus on alkanut ryhmistä kuten Societas Sanctae Birgittae, Ordo Crucis tai Theologisk Oratorium. Näiden
yhteisöjen piirissä tapahtunut kasvu on sitten antanut pohjaa katolisen uskon "lobbaamiselle" muiden järjestöjen kautta.
terv.
akoluutti
Kiitos kommentistasi! Kirjoitit, että kirkollinen uudistus voi lähteä vain uudistusta hengellisesti harjoittavasta yhteisöstä; olen aivan samaa mieltä! Itsellä on 1900- ja 2000-luvun tiedot aika hataria, joten en ole tutustunut sellaisiin kuin SSB, OC tai TO. Aikomukseni on kyllä lukea Rosendalia lähiaikoina, se Kyrklig förnyelse (vai mikä se nyt oli) alkoi kiinnostamaan tuota SHK-kirjaa lukiessa.
Olen aikonut käydä anglikaanisia messuja tarkastelemassa, kun nyt kerran yhteydessä ollaan. En ole vielä saanut aikaiseksi, laiska kun olen.
Lähetä kommentti