Liturgisten vaatteiden passio-symboliikka
Amictus edustaa joko orjantappurakruunua tai silmäsidettä, joka sidottiin Kristuksen silmille, kun häntä pilkattiin ja lyötiin, sanoen "Profetoi, kuka sinua löi!" Alba kuuluu samaan tilanteeseen; se on vaate, jossa hänet esitettiin "kuninkaana" Herodekselle. Alban vyö kuvaa köyttä, jolla Kristus sidottiin ja jolla häntä johdatettiin. Manipulus viittaa kahleisiin, joilla hänet sidottiin ruoskimista varten. Stola merkitsee sitä ristiä, jota Kristus kantoi ikeenään. Kasukka puolestaan on se saumaton vaate, josta sotilaat heittivät arpaa.
Kristuksen kärsimykseen pukeutumisen rukous
Pyhällä viikolla tai pitkäperjantaina pappi voisi mielestäni normaalien pukeutumisrukousten sijasta käyttää kärsimyshistoriaan liittyviä rukouksia. En tiedä, onko sellaisia, mutta olen yrittänyt alla luonnostella jotain. Sanojen "Kärsivä Kuninkaamme" tai muussa kohdassa siunataan ristinmerkillä puettava vaatekappale.
Isän ja + Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Rakas kärsinyt, kuollut ja ylösnoussut Vapahtaja.
Auta minua muistamaan sinun pyhää kärsimystäsi, jolla sinä toimitit pyhää virkaasi.
Olkoon sinun kärsimyksesi esikuvanani, kun astun huoneeseesi toimittamaan sovituksen virkaa.
Käsiä pestessä: Kärsivä Kuninkaamme. Kuolemallasi sinä sovitit meidän syntimme ja lunastit meidät pahan vallasta. Auta minua muistamaan pyhää kärsimystäsi ja kastettani, jolla olet yhdistänyt minut sinun kuolemaasi ja siinä hankittuun sovitukseen.
Amictusta käytettäessä pään yllä: Kärsivä Kuninkaamme. Sinun silmäsi peitettiin, sinua pilkattiin, yllesi syljettiin ja sinua hakattiin. Pilkaten sinun kuninkuutesi tunnustettiin, kun sait tuskien kruunun päähäsi.
Albaa puettaessa: Kärsivä Kuninkaamme. Sinä astuit kuninkuudestasi alas ja sait yllesi kuninkaanviitan, jossa sinua pilkattiin ja hakattiin.
Vyötä puettaessa: Kärsivä Kuninkaamme. Sinun kätesi sidottiin ja sinä alistuit siihen, että sinut vietiin kuin karitsa viedään teuraalle.
Manipulusta puettaessa: Kärsivä Kuninkaamme. Sinua ruoskittiin, vaikka syytön olit. Sinut ruhjottiin verille meidän rikkomustemme tähden.
Stolaa puettaessa: Kärsivä Kuninkaamme. Sinä otit ristin ja kannoit sen pääkallonpaikalle, jossa sinut kohotettiin ylös, jotta kaikki, jotka sinuun katsovat, pelastuvat.
Kasukkaa puettaessa: Kärsivä Kuninkaamme. Sotilaat heittivät arpaa sinun saumattomasta vaatteestasi, jotta kirjoitukset tulisivat täytetyiksi.
Herra, armahda. Kristus, armahda. Herra, armahda.
Loppurukous, jos ei ehtoollista: Kasteessa meidät on yhdistetty sinun kärsimykseesi ja kuolemaasi. Anna meidän muistella sinun pyhää kärsimystäsi tässä jumalanpalveluksessa.
Loppurukous, ehtoollisjumalanpalveluksessa: Kolmantena päivänä sinä todella täytit kirjoitukset ja avasit meille, sinuun uskoville, taivaan portit. Anna meidän muistella sinun pyhää kärsimystäsi, kuolemaasi ja ylösnousemustasi ja nauttia pelastuksen hedelmiä, jotka annat meille pyhässä ehtoollisessa.
Kristus on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle, ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään. (Heprealaiskirjeestä).
Herra, pyhitä + meidät sinun sanallasi ja sinun uhrillasi.
Psalmista 84:
Jumala, Herra Sebaot, kuule rukoukseni,
älä ummista korviasi, Jaakobin Jumala!
Jumala, meidän kilpemme,Kunnia Isälle ja Pojalle
katso voideltusi puoleen!
ja Pyhälle Hengelle
niin kuin oli alussa, nyt on ja aina,
iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
(Muuttelin tätä pukeutumisrukousjaksoa aika paljon sen jälkeen, kun sen ensimmäisen kerran tässä julkaisin.)
6 kommenttia:
Mielenkiintoisia tietoja, kiitos näistä!
Usein kirkollisia hepeniä pidetään vaan ylellisinä krumeluureina, joten on mukava tietää, että niillä on oikeasti omat symbolimerkityksensä, eivätkä ne ole pelkkää turhamaisuutta. Vieläkö muistaisi nuo kaikki, jotta voisi brassailla detaljeilla jumalattomien keskuudessa...
Tosiaan, kuten tässä jo kirjoitin, nämä on keksitty myöhemmin siihen päälle! Monilla vaatteista on ihan sekulaarista vaatetuksesta nouseva käyttöhistoriansa, ja nämä symbolimerkitykset on keksitty vasta siihen päälle. Sitten on vielä omat ns. pappisvirkaa koskevat symbolimerkityksensä (erit. stola, virka), jotka ovat paljon yleisemmät kuin nämä kärsimyssymbolit, sekä yleiset symbolimerkitykset (esim. vyö, totuus).
Kirjoitan muista symbolimerkityksistä myöhemmin ja aion vakaasti kirjoittaa myös vaatteiden historiallisesta kehityksestä. Lähteenä käyttäen tosin lähinnä nettiä, mikä on pienoinen puute, mutta kun en tiedä hyvää ja luotettavaa kirjaa aiheesta.
Mutta täytyy myöntää, että tuollainen konstruktiivinen teologia (Kristuksen kärsimykseen pukeutumisen rukous) oli mukavaa. Ei kuollutta, vaan elävää ja hengittävää traditiota :P
Löytyiskö meikäläisen laudaturtyö vlta 1966 (jKr) jostakin teol. kirjaston pölyisistä uumenista. Oma kappaleeni seilaa maailmalla, mikäli on tallella.
Muuten outo tuo ajatus, että kasukka kuvaisi sitä saumatonta vaatetta, joka arvottiin sotilaiden kesken. Sehän oli nykykäännöksen mukaan paita, ed. käännöksessä ihokas, jonka normaalisti katsotaan vastaavan albaa. Kasukka taas vastaa päällysvaatetta, joka leikattiin palasiksi.
Katsohan! Pitääpä lukea tuo! Näytti se tallessa olevan.
Lähetä kommentti