Yliopisto-opintoihin kuuluu ns. II praktikum (maisterintutkinnon soveltavat opinnot), joiden osana teologian maisteriksi tahtovan tulee toimittaa ns. harjoitusmessu. Siinä ei ole tietenkään tarkoituksena viettää oikeaa messua l. konsekroida. Itselläni on tulossa vastaava messu marraskuun puolella, mutta olemme jo tavanneet työryhmän kanssa. Pidimme puolentoista tunnin palaverin, jossa kerroin hienoista ajatuksistani perhemessun suhteen. Olen sitä mieltä, että perhemessu on se kanava, jota kautta korkeakirkollinen liturgia palautetaan Suomen kirkkoon. Jos se ei sitä kautta tule, mistä muualta se tulisi?
Mitä erikoista perhemessussani siis on?
1. Toimittajien spiritualiteetti
Toimittajien hengellinen elämä otetaan huomioon alusta loppuun. Astuessaan alttarille papeille on varattu omat, salaiset rukoukset, samoin tullessaan kirkkoon. Myös pukeutumiseen ja jumalanpalveluksen päätökseen on varauduttu niin, että toimittajilla on tavallaan oma rukoushetki heidän pukeutuessaan liturgisesti.
Toimittajien omien, henkilökohtaisten ja salaisten rukouksien käyttäminen auttaa heitä itseään orientoitumaan liturgian toimittamisessa. Astuessaan kuoriin toimittaja rukoilee "Minä tulen alttarisi eteen", mikä ilmentää käynnissä olevaa toimintaa. Rukous formuloi sen, mitä tehdään, kielelliseksi ja näin auttaa palvontaa.
Omalta osaltaan tähän kategoriaan - tosin vain hatarasti - kuuluu myös offertoriossa olevat uhrirukoukset, joilla leipä ja viini uhrattaisiin Jumalalle. Aion käyttää oikeaa, isoa hostiaa, joten se annetaan, uhrataan (offertorio) Jumalalle uhrivirren aikana.
2. Kulkueet
Erilaiset kulkueet toimivat vallan mainiosti lasten jumalanpalveluksissa. Siinä on ihmeteltävää ja töllisteltävää lapsille. Johtamassani perhemessussa tullaan toteuttamaan yhteensä kolme kulkuetta: alkuprosessio, evankeliumikulkue ja loppuprosessio. Evankeliumikulkuetta varten päivän virren aikana avustava pappi hakee siunauksen ja evankeliumikirjan alttarilta, jonka jälkeen kulkue siirtyy kirkon keskelle.
Evankeliumin lukemisen yhteydessä alttarin ja evankeliumin yhteyttä olen halunnut korostaa sillä, että liturgi (minä) laulaa alttarilla - joko versus populum tai ad orientem - hallelujasäkeen seurakunnan laulamien hallelujahymnien välissä.
3. Ehtoollisvälineistö
Ehtoollisvälineistönä käytetään kalkkia ja pateenia sekä korporaalia ja purifikaattoria. Uhrivirren alkaessa avustava pappi tulee evankeliumin puolelta kattamaan pöydän: hän käy avaamassa korporaalin ja asettamassa välineistön sen päälle. Tämän jälkeen hän tulee epistolan puolelle, jossa hän auttaa liturgia pesemään kätensä (lavabo).
Ehtoollisvälineistöön kuuluu olennaisena osana myös Sanctus-kynttilä (tai kaksi), jotka sytytetään Sanctus-hymnin alussa. Aion käyttää manipulusta koko messun ajan, mikä saattaa herättää hämmästystä.
4. Elevaatiot
Ehtoollisosassa käytetään lukuisia elevaatioita. Ensimmäinen elevaatio on offertoriossa, lahjojen uhraamisessa. Epikleesin aikana pappi kääntää kätensä aineitten päälle, viitaten kätten päälle panemiseen l. Pyhän Hengen välittämiseen. Toinen elevaatio tapahtuu konsekraatiossa - jota tosin ei toimiteta - sekä sitä seuraavassa adoraatioelevaatiossa, joka on käytännössä messun korkein elevaatio. Kolmas elevaatio suoritetaan eukaristisen rukouksen loppudoksologiassa. Neljäs elevaatio suoritetaan fractiossa (jep, aion murtaa leivän - sen vuoksi oikein leivän myös tahdoin) ja viides eli viimeinen elevaatio kommuuniokutsussa - jota tosin ei toteutettane. Elevaatioista kirjoitan joskus myöhemmin, olen tätä hieman pohtinut.
6. Musiikki
Alkuprosession aikana lauletaan Taize-laulua "Jeesus Kristus on juhlariemu", joka toistuu ensimmäisenä kommuuniohymninä: me tulemme kirkkoon, jotta olisimme yksi Kristuksen ruumiissa. Prosessiohymnin jälkeen alkuvirtenä on psalmivuorolaulu. Olen päättänyt käyttää perhemessun kaikulauluja liturgisissa osuuksissa, mikä korostaa juhlatematiikkaa (Herra on keskellämme - Vietämme suurta juhlaa). Kiitosvirtenä käytetään perhemessun Laudamusta (jota en ole itse kuullut käytettävän). Kiitosrukouksen ja ylistysvirren olen korvannut yhdellä virrellä, mikä lyhentää toimitusta jonkin verran.
7. Saarna
Saarna tulee olemaan lapsille soveltuva ja havainnollistamisvälineitä käyttävä. Tekstinä on Matteuksen perikooppi Kristuksen kirkastumisesta. Huomattavaa tässä on, että evankeliumin lukee ja uskontunnustuksen johtaa avustava pappi, eli siis eri henkilö kuin saarnaaja.
Summa summarum
Kaikenlaista pientä, mutta toivon, että tästä perhemessusta tulee mahdollisimman juhlava kokonaisuus.
tiistai 21. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti