maanantai 6. lokakuuta 2008

Ehtoollisvälineiden järjestys IV

Jotkut lukijat ovat ehkä ihmetelleet, miksi olen viime aikoina mm. korporaalista puhuessani viitannut lähinnä tridentiiniseen messuun. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että minulla on ollut selkeät käyttöohjeet sinne. Nyt kuitenkin vihdoin lähdin katsomaan asiaa myös Jumalanapalveluksen oppaasta. Aloitetaan vaikka sanastosta:

abluutio, lat. 'huuhtominen'. Ehtoollismaljan eli kalkin huuhtominen vedellä sen jälkeen kun pappi tai avustaja on nauttinut jäljelle jääneen pyhitetyn viinin.
bursa, lat. 'kukkaro'. Kankaasta tehty neliskulmainen kotelo, tasku, jossa korporaalia säilytetään
ciborium, lat. 'pikari'. Sakramenttilipas, astia, jossa säilytetään konsekroituja, ehtoollisella käyttämättä jääneitä ehtoollisaineita myöhempää käyttöä varten.
korporaali, lat. corpus 'ruumis'. Ehtoollisella käytettävä liina, jolle asetetaan pyhitettävät ehtoollisaineet. Korporaali-liina osoittaa ne lahjat, jotka erotetaan ehtoollisessa pyhitettäväksi.
kredenssipöytä, valmistuspöytä. Kuorissa alttarin läheisyydessä oleva apu- ja valmistelupöytä, jossa säilytetään ehtoollisvälineitä ja -aineita ennen uhrivirttä. Uhrivirren aikana ehtoollisessa avustava tai diakonin tehtävissä toimiva siirtää pyhitettäväksi tarkoitetut leivät ja viinin kredenssipöydältä alttarille.
palla, kovitettu neliskulmainen liina, jolla kalkki eli ehtoollismalja peitetään silloin kun kalkkiliina on otettu pois.
pateeni, ehtoollisleipälautanen, jolle ehtoollisleivät asetetaan pyhitettäväksi ja josta ne jaetaan.
kalkki, ehtoollismalja (lat. calix 'malja').

Itse korporaalista oppaassa kirjoitetaan seuraavaa:
Korporaali on neliskulmainen, valkoinen liina. Sen päälle alttarille katetaan ehtoollismalja ja leipälautanen.


Kuten sanastosta huomasit, erottaminen tapahtuu monessa yhteydessä. Toisaalta aineet erotetaan kredenssipöydältä alttarille, alttarilta korporaalille ja korporaalilta pateeniin. Opas suosittelee murrettavien leipien yhteydessä konsekroimaan ne korporaalilla.

Ehtoollispöydän kattaminen
(Lähde) Offertorion aikana kattamisesta vastaava - joka on perinteisesti ollut diakoni (t. diakonin tehtävissä toimiva) - ottaa kalkin päältä kalkkiliinan pois ja asettaa sen sivuun. Korporaali asetetaan alttarille, ja sen päälle asetetaan leipälautanen ja kalkki. "Hän ottaa öylättejä lautaselle ja voi myös panna niitä korporaalille." Näin hän erottaa ne, jotka tullaan konsekroimaan. Viiniä kaadetaan maljaan sopiva määrä. Suomalaisessa riituksessa pateeni on seurakunnasta katsoen oikealla (epistola) ja malja vasemmalla (evankeliumi). Versus populum -alttarilla joutuu pappi kestämään tässä hetkellistä sekavuutta oman suuntansa suhteen. Ehtoollisleipärasia ja viinikannu ovat samoin; rasia epistolassa ja kannu evankeliumissa. Oletettavasti myös vesikannu on evankeliumin puolella. Siinä tulee olla raikasta vettä laimentamista varten.

Puhdistusliinoja eli purificatoriumeja varataan kalkin luokse tarvittava määrä. Oppaan käyttämä sanamuoto "Puhdistusliinoja varataan riittävästi yhteismaljan pyyhkimistä varten." viittaa mielestäni siihen, että kalkki puhdistetaan jo alttarilla. Muista välineistä mainittakoon lusikka, jolla poistetaan roskat ja jota voi käyttää jakamisessa apuvälineenä. "Vammaisille voidaan käyttää myös muita apuvälineitä."

Jos kattaminen tehdään käyttäen apupöytää, erotetaan pateenille ja maljaan aineet jo siellä, eikä leipärasiaa tai viinikannua tuoda alttarille, jolla on pelkästään korporaali. Aineita käydään lisäämässä apupöydältä tarpeen mukaan. Kalkkiliinaa käytetään aina, kun kalkkia kuljetetaan, pl. kommuunion ajan. Tällöin on äärimmäisen tärkeää huolehtia postconsecratiosta! Ei ole mitään teologista syytä olettaa, että ne konsekroituisivat. Tietynlaiselle koko alttarin kattavalle konsekraatiolle voi löytää tiettyjä perusteita, mutta selkeintä on käyttää korporaalia erottamisen absoluuttisena indikaattorina.

Ehtoolliskattauksen purkaminen tapahtuu niin, että korporaali taitetaan ja kalkki peitetään liinalla. Kaikki konsekroitu pidetään astioissa, joissa ne ovat. Astiat siirretään kredenssipöydälle, mikäli sitä on käytetty. Kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon, että kiitosrukous voidaan johtaa, paitsi alttarilta, myös ambosta.

Jumalanpalveluksen jälkeen viinikannusta voidaan kaataa viini takaisin säilytykseen, mutta ei konsekroitua.

Ei kommentteja: