Lisäys 1. Pohdin aikaisemmin sitä, mikä asema ordinariaatilla ja ordinariuksella on teologisesti, erityisesti siis ekklesiologisesti eikä niinkään juridisesti. Apostolisessa kirjeessä todetaan:
V. The power (potestas) of the Ordinary is:
a. ordinary: connected by the law itself to the office entrusted to him by the Roman Pontiff, for both the internal forum and external forum;
b. vicarious: exercised in the name of the Roman Pontiff;
c. personal: exercised over all who belong to the Ordinariate;
Tulen myöhemmin käsittelemään termejä foro interno ja foro externo, jotka ovat kyllä aika jänniä termejä. (Pikaisesti aiheesta löytämäni linkki tässä.)
Nyt tahtoisin kuitenkin kiinnittää huomion siihen, että ordinariuksen potestas on vicarous; NetMOT kääntää tämän "epäsuora, välillinen, toisen puolesta tehty, sijais-". Kyse on sijaisvallasta, jota toimitetaan jonkun toisen puolesta. Tästä puolestaan todetaan, että ordinarius käyttää valtaa Rooman piispan puolesta. Voi toki olla, että roomalaisen teologian mukaan paavi on vicarius Christi, piispa on vicarius papae ja pappi on vicarius episcopi. Itse olen kuitenkin tottunut ajattelemaan, että hiippakunnassaan piispa käyttää valtaa Kristuksen, ei paavin sijasta, eli toisin sanoen piispa on vicarius Christi; ja toisaalta, myös pappi on vicarius Christi, mutta myös vicarius episcopi. En tiedä, miten tilanne on roomalaisella puolella tavallisten piispojen kohdalla; onko heidän potestateksensa vicarius papae vai vicarius Christi. Itse ajattelen jälkimmäisellä tavalla (tosin tässäkin varmaan voidaan tehdä jako eri potestatesten välillä...)
Itse en näe personaaliordinariaattien muodostavan omia hiippakuntiaan ja siten osakirkkojaan. Nämä uudet tekstit nähtyäni näen niiden linkittyvän mielestäni aika positiivisella tavalla territoriaalisten t.s. parokiaalisten (latinalaisen riitin) hiippakuntien elämään.
Lisäys 2. Katso video apostolisesta kirjeestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti