tiistai 10. toukokuuta 2016

Pappeus

Kuva välittömästi vihkimysaktin jälkeen. © Markku Pihlaja.
Kuudentena sunnuntaina pääsiäisen jälkeen Herran vuonna 2016, siis helatorstain oktaavin sisällä olevana sunnuntaina, yleisen kalenterin mukaisesti 8.5.2016, on minut vihkinyt pyhään pappisvirkaan Helsingin hiippakunnan piispa Irja Askola, ja häntä avustivat papit Matti Poutiainen, Teemu Laajasalo, Tiina Ahonen, Jaana Räntilä ja Hannu Pöntinen. Minulla oli vakaa aikomus ottaa vastaan pyhä pappeus (sacerdotium et presbyterium). Ilmaisin tahtoni luterilaisen kirkon pappisvihkimyskaavan mukaisesti, ja annoin kirkkojärjestyksen edellyttämän lupauksen. Vihkiminen toteutettiin rukouksin ja kätten päällepanemisin Isän ja Pojan Pyhän Hengen nimeen, ja vihkimysaktin olennainen osa tuli täytetyksi klo 10.59.

Ääneen lausuttu sana ja hengellinen kokemukseni vihkimysaktista ovat yhteneväisiä; koen saaneeni Hengen lahjan toimittaakseni pyhää eukaristista uhria kaikkien puolesta ja tuodakseni heidän luokseen Jumalan pelastavan sanan ja hänen pyhät sakramenttinsa. Erityisesti minun tehtäväksi annettiin Ylioppilaskoti Konviktin pappina toimiminen. Koen, että tehtäväni Konviktissa on papillisella palvelulla vahvistaa asukkaiden lahjojen tuomista yhteiseen käyttöön ja tukea heidän hengellistä kasvuaan, sekä kirkon virkaan valmistautuvien kohdalla myös heidän pappissivistyksensä lisääntymistä. Vakaa aikomukseni on kaikessa pyrkiä ekumeenisessa hengessä kohti kirkon näkyvää ykseyttä.

"Minä tahdon tulla sinun alttarisi eteen,
sinun eteesi, Jumala, minun iloni!
Siellä saan ylistää sinua lyyraa soittaen,
Jumala, minun Jumalani!" (Ps. 43:4)

Ei kommentteja: